Serious Request in Heerlen: één jaar later

Deze week alweer een jaar geleden: Serious Request 2015. Een week lang luisterde, keek en genoot heel Nederland naar en van Heerlen. Voor mij tijd om een (vrij recent) stukje geschiedenis van de stad op te tekenen!

“Wat een evenement, wat een feest, wat een drukte, wat een sfeer en wat een beleving in de stad. Het was een geweldige happening. We komen superlatieven tekort. 3FM Serious Request heeft heel veel losgemaakt.” Zo opende de website van Stichting Promotie Glazen Huis Heerlen 2015 vlak na het eindigen van Serious Request in Heerlen en dat sloeg de spijker wel op zijn kop. De populaire ‘eindejaarsactie’ van 3FM, voor het eerst in Limburg gehouden, was een eenmalige gebeurtenis voor Heerlen en een uniek feest voor jong en oud.

Het thema was deze editie aandacht voor jongeren die moeten overleven onder de meest extreme omstandigheden in conflictgebieden.

 

Aanloop

Nadat in 2011 en 2012 zowel Sittard als Kerkrade tevergeefs een gooi deden naar het gastheerschap, kreeg Heerlen in 2013 te horen de eer te hebben om als eerste gemeente in Limburg de thuisbasis te zijn voor 3FM Serious Request. Alles viel zo op zijn plek, want voor Heerlen vormde het evenement de perfecte afsluiting van Jaar van de Mijnen, dat eind 2014 met een toespraak van Frans Timmermans voor het Theater in Heerlen werd ingeluid. Na jaren voorbereiding was het half december 2015 dan eindelijk zover: opbouwen maar, dat huis!

 


De start

Dj’s Giel Beelen, Domien Verschuuren en Paul Rabbering werden vrijdagavond 18 december om 20:15 uur opgesloten in het Glazen Huis. Het was afgeladen vol op dat moment rondom het Glazen Huis. Internationale grootheden James Morrison en The Common Linnets kregen de eer om het huis af te sluiten. Het event kreeg daarna een Limburgse stempel, omdat Rowwen Hèze het Pancratiusplein direct op zijn kop zette.

Aan beroemdheden overigens ook later geen gebrek: tientallen bekende Nederlanders, van muzikanten tot politici, vonden hun weg naar Heerlen en deden de stad in sommige gevallen voor het eerst in hun leven aan.


In actie

Vele honderden vrijwilligers en andere enthousiastelingen waren al maanden (en soms al meer dan een jaar) in de weer met hun acties om geld in te zamelen. Vele kids stonden vol trots met hun cheques op en neer te springen op het Pancratiusplein. Bedrijven in de regio, van groot tot klein, deden mee en medewerkers doneerden hun eindejaarsgeschenken. En natuurlijk alle persoonlijke donaties en spaarpotjes die op de kop werden gehouden. Ik herinner me dat ik op de weg naar mijn werk – tevens gelegen in Heerlen – een tussenstop maakte en in relatief rustige ochtendsferen en donatie kon doen in de beroemde brievenbus. Weer heel anders dan de massaal bezochte middagen en avonden.

Hoewel de omringende horeca die week zelf ook wel profiteerden van alle aandacht, ontstonden ook hier geweldig mooie initiatieven. In café Naar Huis kon je voor een donatie je talenten showen. Of Café Dingus, waar 24 uur lang een tafelvoetbalmarathon plaatsvond. En voor maar € 2,50 kun je tijdens Serious Request op het plein een Serious Pin kopen, verkocht door Carnavalsgroep Der Neu Generasie om awareness te creëren. Het is slechts een kleine greep uit de duizenden acties.

 

Prachtige plaatjes

Het Pancratiusplein groeide binnen no time uit tot een gezellig plein dat 24/7 op de Nederlandse televisie te zien was. Dat leverde al snel prachtige plaatjes op, die massaal gedeeld werden op sociale media. Het gaf Heerlen een zeer fraai gezicht. In tegenstelling tot een aantal voorgaande edities, waarbij het Glazen Huis op een plein met verder weinig uitstraling werd gehouden, was de ligging van het Glazen Huis in Heerlen dan ook wel uniek, met op de achtergrond een zowel verlicht Glaspaleis (hoe passend) en de Pancratiuskerk, in tevens kerstsferen. Wat wil je nog meer.

 


Uitzonderlijk

Niet alleen voor Heerlense begrippen was de week ongekend. Ook Serious Request leek zichzelf opnieuw uit te vinden in Heerlen. Zo vond er een heus huwelijk plaats in het Glazen Huis (binnen een dag geregeld!). En in de vroege nacht van maandag op dinsdag gebeurde er iets onverwachts dat aanwezigen niet snel zullen vergeten: de schrijver van dit verhaal in ieder geval niet! Een door de dj’s spontaan georganiseerd ‘Glazen Houseparty’ op het Pancratiusplein werd binnen een paar uur tijd geregeld.

 




De 3 dj’s zetten samen met meer dan 6.000 mensen Heerlen volledig op zijn kop. Met name de duizenden light sticks in het donker staan me nog goed bij. Mensen in het huis en hèèl veel mensen buiten het huis gingen los. Niet alleen had je ter plekke het idee ineens iets heel unieks mee te maken, ook had ik zelden het idee dat de stad zich landelijk zò (positief) ‘in the picture’ speelde als op die avond. Volgens dj Domien had zender 3FM niet eerder zo’n leuke en enthousiaste editie meegemaakt als in Heerlen, zo liet hij zich tijdens het event ontvallen.

 

‘Gezeur’

3FM sloot Serious Request 2015 traditiegetrouw af op de dag voor Kerstmis met heel veel live muziek, op het Burgemeester Van Grunsvenplein. Na de bekendmaking van het eindbedrag, €7.562.985, dat later nog eens bijgesteld werd naar een bedrag in de acht miljoen euro, kwam er uit bepaalde hoeken kritiek over het feit dat het bedrag fors lager was dan jaren daarvoor. De meeste Heerlenaren trokken zich daar weinig van aan en deden de kritiek af als “gezeur”. Niet alleen was het verschil met andere jaren goed te verklaren, ook was de focus op enkel het eindbedrag heel verkeerd, volgens velen.

“Het gaat er niet om of het meer of minder is, maar om het feit dat zoveel mensen zich hebben ingezet,” was het antwoord. En ook uit de rest van Nederland klonk een positief geluid: “Dit was een super week waar iedereen bovendien heeft kunnen zien wat voor een mooie stad Heerlen is en dat jullie heel goed weten hoe een feestje te bouwen! Top gedaan Heerlen!”

Frank

Frank

Frank van Opdorp (1985) is onder andere schrijver, media-cultuurwetenschapper, bedrijfsjournalist en communicatieadviseur. Voor Heerlen Vertelt zet hij zich in als hoofdredacteur.

Frank studeerde in 2009 af aan de Universiteit van Maastricht, waar hij zijn Masterdiploma Cultuur- en Wetenschapstudies behaalde met een specialisatie in politieke cultuur. Een jaar daarvoor behaalde hij op dezelfde plek zijn Bachelor Cultuurwetenschappen (2008) met een specialisatie in Media-cultuur.

Na de ervaring die hij tijdens zijn studie opdeed, met onder andere stages bij de Provincie Limburg en L1 Radio-Televisie, werkte hij een jaar bij de gemeente Meerssen als communicatieadviseur en persvoorlichter. Momenteel werkt hij al ruim vijf jaar op de afdeling Communicatie & Marketing van Zuyderland (voorheen Atrium en Orbis).

De Heerlense cultuur, samenleving en geschiedenis (en breder gezien ook die van Parkstad) heeft altijd zijn aandacht gehad en mede dit heeft er eind 2009 / begin 2010 toe geleid dat hij samen met initiatiefnemer Maurice van Opdorp Heerlen Vertelt inhoudelijk vorm gaf. Na het overlijden van Maurice, nam Frank de rol van hoofdredacteur op zich, in het bestuur dat verder bestaat uit voorzitter Peter Crombach, penningmeester Jeroen Postma en secretaris Pim Odekerken.

Buiten zijn grote interesse voor cultuur, actualiteit en media, houd hij zich in zijn vrije uurtjes ook bezig met design, film, voetbal, hardlopen schrijven, muziekmaken en fotografie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *