IAO-bussen in Heerlen

Behalve autobussen van de LTM waren tot medio jaren ’80 van de vorige eeuw bij het oude treinstation van Heerlen ook bussen van de IAO te zien. In de tijd dat “de grote vergeling” nog niet had toegeslagen waren de LTM-bussen donkergroen en die van de IAO donkerrood met crème van kleur.

De letters IAO betekenden Internationale Autobus Onderneming. Aan de achterkant stond onder deze drie letters Nieuwenhagen-Eygelshoven óf Eygelshoven-Nieuwenhagen. De doorsnee passagiers viel het niet op dat bij de ene bus Nieuwenhagen als eerste plaats genoemd werd en bij een andere Eygelshoven. Wat ook niet iedereen zag was dat bij de ene bus de kleur rood overheerste terwijl dat bij een andere de kleur crème was. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar destijds ook niet op lette. Waarom dit verschil? Hoewel de bussen de naam IAO droegen, behoorden zij tot twee aparte bedrijven: busonderneming Van Kan uit Nieuwenhagen en busbedrijf Römkens uit Eygelshoven.

Bron: Rijckheyt.nl | Stationsplein. Stationsgebouw en bussen van de IAO (Internationale Autobus Onderneming), 1939.
Bron: Rijckheyt.nl | Stationsplein. Stationsgebouw en bussen van de IAO (Internationale Autobus Onderneming), 1939.

In 1942 gingen beide zelfstandige bedrijven samenwerken onder de naam Internationale Autobus Onderneming, die in 1937 was opgericht en werden de bussen rood/crème geschilderd. Bij de bussen van Van Kan werd de hoofdkleur crème terwijl dat bij Römkens de kleur rood was. Het “Internationale” duidt er op dat er ook grensoverschrijdend vervoer was. Zo waren er lijndiensten naar Geilenkirchen, Palenberg en Herzogenrath.

De IAO verzorgde het busvervoer in de meest oostelijke mijnstreek met Heerlen in het Westen, Brunssum in het Noorden en Bleijerheide in het Zuiden. Tevens was de onderneming betrokken bij het mijnwerkersvervoer naar en van de steenkoolmijnen in de regio. Ook werden wel IAO-bussen door verenigingen gehuurd voor dagtochten.

Bron: Studio Vervoer Nederland | Mijnwerkersvervoer vanaf de mijn Laura in Eygelshoven wordt uiteraard verzorgd door de IAO.
Bron: Studio Vervoer Nederland | Mijnwerkersvervoer vanaf de mijn Laura in Eygelshoven wordt uiteraard verzorgd door de IAO.

Oorspronkelijk vertrokken de bussen vanuit Heerlen vanaf het Wilhelminaplein, begin vijftig was hun vertrekplaats aan de Spoorsingel, even voorbij de overweg in de Willemstraat richting Schandelerboord. Medio jaren vijftig was de vertrekplaats aan de Stationsstraat.

Vooral in de jaren na de oorlog bestond het wagenpark van de IAO, net als bij zoveel andere kleinere bedrijven, uit bussen van allerhande merken. Vanaf ± 1970 kochten beide bedrijven voornamelijk standaardbussen zoals Leyland en Daf. Inmiddels waren vrijwel alle Nederlandse bussen streekgeel van kleur.

Bron: Rijckheyt.nl | Stationstraat. Bushaltes van de IAO en LTM.
Bron: Rijckheyt.nl | Stationstraat. Bushaltes van de IAO en LTM.

In 1978 werd VSL (Verenigd Streekvervoer Limburg) opgericht waar in de jaren er na het een na het andere bedrijf in opging. Als laatste de IAO. Van Kan (IAO-Nieuwenhagen) in 1984 en Römkens (IAO-Eygelshoven) in 1986. VSL fuseerde in 1995 met ZOAD tot Hermes dat momenteel nog rond Eindhoven het busvervoer verzorgt.

Reizigers in het zuiden des lands laten zich tegenwoordig per trein en bus vervoeren door Veolia Transport Nederland dat een onderdeel is van het Franse Veolia Transport. Zuid-Limburgse autobusondernemingen als de LTM, IAO, De Valk, Ebad, Meussen en Vadah herinneren zich alleen nog zij, die voor 1970 geboren zijn.

Bert

Bert Nijkamp werd in 1941 in Heerlen geboren. Twintig jaar woonde Bert in Meezenbroek. Deze tijd was voor hem onvergetelijk. Na een (mislukte) start in de horeca diende hij zijn militaire dienstplicht te vervullen en in die periode was zijn gezin in 1961 naar Apeldoorn verhuisd. Na te zijn afgezwaaid, had hij een paar jaar een adm. functie bij een constructiefabriek om daarna als burger-ambtenaar in verschillende technisch/ administratieve functies bij een TD-eenheid van Defensie zijn brood te verdienen. Al sinds zijn jonge jaren schreef hij graag en was hij geïnteresseerd in historie. Zowel voor die constructiefabriek, als voor zijn militaire werkgever heeft hij verschillende artikelen geschreven. In 2010 schreef Bert samen met een oud-collega een boek over over “150 jaar Kamp Nieuw Milligen”, een militair complex midden op de Veluwe. Ze hebben er twee jaar aan gewerkt. En in 1991 kwam een door Bert geschreven boek uit over 75 Jaar Apeld. Chr. Mannenkoor (zie www.acm-apeldoorn.nl) waarvan hij al jaren lid was (de basis voor zijn liefhebberij voor mannenkoorzang was n.b. bij het K.H.M. St. Pancratius gelegd!). Bert is op 10 oktober 2012 in Apeldoorn overleden.

18 gedachten over “IAO-bussen in Heerlen”

  1. Erg leuk om te lezen. Ik ben zelf eind 1970 geboren en heb tot 1991 in de Gatestraat, in Nieuwenhagen, gewoond en kan mij de IAO-garage nog (redelijk) goed herinneren, gelegen aan de Hoogstraat. Dat de bussen een andere kleur hadden dan geel heb ik niet meer meegemaakt. Als (kwa)jongetje ben ik een keer in zo’n lege bus gaan zitten, die op het terrein stond. Dat was toen erg spannend!!!

  2. De IAO is vanaf 1972 van het traditionele rood/crème in het het “streekgeel” overgegaan.
    De bussen van het streekvervoer in geheel Nederland kregen langzaam maar zeker vanaf 1967 de standaard gele kleur.

  3. ik j smeets, heb bij de I.A.0. gewerkt. mijnheer reumkens, was een rechtvaardigen man,en een goeien derecteur, ik heb op de bus als condikteur gewerkt op de bus, en ik vond dat heel mooi, ik ben nu tachtig jaar oud, en ken veel vertellen over de bus onderneming reumkens, ik ben leo-smeets van nieuwenhagen.

    1. ik heb ook de kleren van de nv iao gedragen, het was jamer dat er een namens konsten daar werkte, omdat die man niet eerlijk was, maar die buslijn ging van heerlen naar bleijerheiden, ik heb altijd mijn best gedan,als ik veel tijd heb, dan zal ik alles gaan vertellen, geeft me de tijd, dan zal ik je alles laten weten, leo-smeets

  4. IAO-busdienst van Heerlen (Stationsstraat) naar Geilenkirchen (Bahnhof).

    Kunt U mij informatie geven over de busdienst van Heerlen naar Geilenkirchen.
    Welke buslijn was dat traject?
    Welke datum is die buslijn begonnen?
    Welke datum is die buslijn opgeheven?
    Over welke plaatsen ging dit traject?

    Mijn adres: O. Stork
    Parc Imstenrade 18
    6418 PP Heerlen.
    Telefoon 045-5413633.

    De groeten van Otto.

    1. Hallo,

      Heb vroeger bij de IAO gewerkt.

      De lijn was de J-dienst en ging via waubach, grotenrath, teveren naar het station in Geilenkirchen.

      Ik denk dat deze dienst is opgeheven eind 1983

      groeten, Bert Hanssen

  5. Als ik mij goed herinner reed er toen ook nog Mulder.
    Die als ik mij niet vergis naar Hoensbroek reed.
    Deze stond toen ter hoogte van Hotel Termines

    1. Inderdaad Rob. Mulder reed Hoensbroek. De halteplaats was direkt vooraan in het grind naast de weg die van station naar beneden liep de tunnel in. Naderhand nadat Mulder deze lijndienst gestopt had, werd het een hele tijd de vertrekplaats van lijn 18 naar Meezenbroek

  6. Zoals ik het mij kan herinneren reed om het uur een bus over Waubach en Rimburg een reed er naar geilenkirchen en een reed er naar palenberg. De IAO ook wel instappen anders ophoepelen genoemd gingen ook met de bussen naar Lourdes alleen al met de bus daarheen lijkt me al een boetedoening.

  7. Als ex ,buschauffeur .N.V.I.A.O. wil ik even
    reageren. Naar Geilenkirchen , van uit Heerlen was
    alleen mogelijk,als je in Waubach omstapte a/d
    Schoolsstraat,voor 0,80 centen,of pfennigen,
    via Grotenrath en het vliegveld.reden we G.K
    bahnhof.daar was een stammtisch voor alle
    buschauffeurs,duitse en nederlandse,er stond een
    vlag op tafel, je werd direkt geholpen.want je moest
    snel weer terug naar Waubach, en dat 6 of 7 keer.
    per dienst.gouden tijden voor f67.00 in de week

    groetjes j.j.thoonen

  8. De IAO , mooie bussen in die tijd , eigenlijk touringcars daar ging je ook mee op schoolreisje. de LTM startte na de oorlog met groene vrachtwagens met houten opbouw als passagiersaccomodatie.Als je het afzet naar 2012 was het ov in die tijd best wel goed , alleen altijd (te)volle bussen.

  9. Wat is het type van de rooie IAO bus rond de jaren 60 waar ik als kind vaak in meereed?
    Voor mij betekende IAO Instappen anders opdonderen.
    Tussen Heerlen Eygelshoven Cheveremond Kerkrade.

  10. Venray, 11 januari 2013,

    L.S.

    Mag ik vragen waarom u mijn opmerkingen bij de I.A.O. heeft verwijderd. Enkele maanden geleden had ik een paar afkortingen van de IAO doorgemaild, die een aantal weken op uw site vermeld stonden. Misschien zie ik ze over het hoofd, anders gaarne uw reactie.

    Mvrgr,

    A. Weijts
    (geboren te Heerlen in april 1948).

  11. Ik heb in de jaren van 1967 tot ca 1969 bij garage Silvertant in Eygelshoven gewerkt.
    En als leerling kwam ik met enige regelmaat bij de garage van de IAO in Eygelshoven.
    Bij garage Silvertant moest ik met beitel en zware hamer de band van een velg slaan.Als ik nu een vrachtwagen wiel kreeg moest ik ook met beitel en hamer de band los slaan van de velg,waarna je de losse ringen kon weg nemen.
    Als ik nu een moeilijke band had,dan kon ik lopend met dat wiel (rollend)na de garage van de IAO.Hier was de klus zo geklaard met de hydrologische machine.
    En ja na Heerlen van uit Waubach of Nieuwenhagen met de IAO kleren kopen etc.En natuurlijk het uitgaan in de jeugd jaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.