Begin januari 2012 kopte het Limburgs Dagblad “Komst Maankwartier zo goed als zeker”.
Het krantenartikel kondigt hiermee meteen het einde aan van het huidige station van Heerlen. Eerder keken we al terug op de roerige geschiedenis van het voormalig en huidige station. Onlangs kwamen we in het bezit van enkele unieke foto’s van de sloop van het eerste station van Heerlen en gezien de komst van het Maankwartier, willen we deze nostalgische kiekjes graag met jullie delen.



Herinneringen aan het oude staion zijn er legio. Wij hadden Joden verborgen aan de Gasthuisstraat en werden natuurlijk verraden. Als jongetje van 4 werd ik naar het station gebracht om afscheid te nemen van mijn vader. Gelukkig heb ik hem terug gezien en nog vele jaren gehad. Wie ook?
Han
Wat zonde dat men in de jaren 70/80 zulke architectonische blunders heeft begaan. Helaas is Heerlen op deze wijze mooi erfgoed verloren gegaan. Men had het verleden moeten koesteren en moeten verbinden met het heden. Goed voorbeeld is nu wel eens de nieuwbouw bij rotonde van vroegere Vogelzang. Gebouw achter bushalte. Het lijkt erop dat men zich schaamde voor het verleden van deze omgeving. Dat men af wilde van het industriele erfgoed. Maar let nu dat deze vorm van architectuur met aanpassingen weer helemaal in is. Maar dat hier nauwelijks meer iets van over is. Treurig. Wie is hier ooit verantwoordelijk voor geweest? Waar kunnen wij onze kinderen nog iets tonen van het verleden van Heerlen? Behalve een klein op zichzelf staand gebouwtje als een schacht van ON of van thermen. Nee, het had een kleine stad kunnen zijn die enigszins nostalgie had kunnen uitstralen over zijn roemruchte verleden in de jaren 40/50/60 met zijn vele jonge gezinnen, maar daar is niets van over. Nu ons afvragen waarom onze kinderen nauwelijks nog binding hebben met onze stad. Niet alleen verkassen hoogopgeleiden uit deze regio vanwege werkgelegenheid, maar ook vanwege identiteit. wat is nog een echte winkbuul en waar kan hij zichnog mee identificeren als het gaat om gebouwen in relatie met verleden.
Helemaal mee eens… ik heb het altijd al zonde gevonden dat dit mooie gebouw er niet meer is…
@Armand : wat is er nog toe te voegen . Ik kan me nog herinneren , het oude station met de bushaltes links ervan . Elke zaterdag met mammie naar Heerlen .
Wat jammer is , is dat Heerlen zich altijd heeft willen opwerpen in de vaart der volkeren en dit met de gedachte dat vernieuwing ook een moiere stad zou opleveren . Het tegenovergestelde is echter waar : de “boerderij” , het oude gemeentehuis , station , het “toetergebouw”van AZM …. allemaal op zich staande juweeltjes die het veld moesten ruimen voor wat ???? Moderne gedrochten zonder sfeer en uitstraling . Naast Sittard en Maastricht mist Heerlen gewoon gezelligheid en sfeer . Natuurlijk is er en enorme keus vwb shoppen , maar dat is het dan ook . Jammer .
De enigste plek waar je nog wat kan zien is als je hoger als 5 meter kijkt : dan zie je hier en daar nog mooie oude gevels . Met een spuuglelijke winkel eronder .
Het gemeentebstuur heeft zn best gedaan een mooie skyline te ontwikkelen als je de stadsautoweg naar onder geraced komt , daarachter en sfeerloze city .
Ik ben het roerend eens met Armand en Bas. Heerlen WAS een prachtige stad en had het nog kunnen zijn. Niets is er meer van over. En nu gaan we een nog moderner gebouw krijgen, het maankwartier een prestige-projekt. En wat hadden wij een mooi station, met een uitstraling. Het begon al met het spuuglelijke gebouw van het vroegere AZM op de Akerstraat met zijn blauwe gevels. Jammer dat er zoveel architecten en gemeentebesturen niet vasthouden aan historische gebouwen. IK raad echt iedereen aan om eens naar oude foto’s te kijken, dan weten jullie wat wij bedoelen.
Christine
Gut so Kiki. Bin deiner Meinung
Mooi is wel het mijnmuseum dat nog staat en het Royaltheater. Vanuit mijn slaapkamer zie je de letters ON staan. Daarnaast alleen nog maar oude gevels in de binnenstad die herinneren aan de goede oude tijd.
Had, als zijnde gemeente, in ieder geval de toren laten staan als monument…
Was ir. George Willem van Heukelom (1870-1952) van het Bureau Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen in 1912/13 misschien de architect van het station in Heerlen? Hij was in 1913 de architect van het hoofdstation in Maastricht, ook met zo’n toren.
En was hij ook de architect van de stations van Voerendaal, Klimmen-Ransdaal en Schin op Geul, zoals door Monumentenzorg e.a. wordt gesteld?
Het lijkt er niet op.
In 1913 kreeg het station een toren, maar een vergelijkbare toren was omstreeks 1900 al aanwezig, nl. die van Hotel “Victoria” in de Stationsstraat 19, schuin aan de overkant van het station: http://www.rijckheyt.nl/sjablonen/rijckheyt/pagina.asp?subsite=100&pagina=178
http://www.panoramio.com/photo/114584279
http://www.panoramio.com/photo/113568939
Hierbij nog een foto van Hotel Café Restaurant “Victoria” met de toren:
https://www.heerlenvertelt.nl/2012/01/in-beeld-station-heerlen/#comment-8538
Hierbij nog een foto van Hotel Café Restaurant “Victoria” met de toren:
http://www.panoramio.com/photo/114815718
Van Heukelom was in dezelfde periode ook de architect van het station in Weert. De ontwerpen voor Heerlen en Weert hebben stilistisch veel overeenkomsten, meer dan met Maastricht.
Hans ben jij familie van Johan v.d. Woude?
In de jaren 60/70 wethouder in Heerlen voor de P.v.d.A, hij zorgde ervoor dat in Heerlen Noord sportpark “de Varenbeuk”gebouwd werd.
An.
An, ik ben zijn zoon.
Hans
Waarde Heer van der Woude,
Ik stuurde u een bericht via stamboom forum, echter de verzendknop zat een beetje raar boven het vakje verzenden, waardoor ik even niet weet of u mijn bericht heeft ontvangen betreffende Limburgia en Neerlandia. Het is ook vreemd dat een afschriftje van mijn bericht dan niet verschijnt in mijn postvak uit.
Ik hoor graag even van u, dan zal ik het bericht opnieuw sturen.
Hartelijke dank! groet Peter van Dam.
Beste Peter, ik heb niets ontvangen en misschien komt dat omdat ik geen account meer heb bij die instelling.
Hi Hans, in mijn tijd op het ABP had ik een collega die Flip van der Woude heette.
Familie van jou?
Groetjes, Ton.
Beste Ton, nee, hij is geen familie. De familienaam Van der Woude is een algemene topografische naam,zoals Bakker een Slager algemene beroepsnamen zijn.
Groet,
Hans
Hotel “Victoria” in de Stationsstraat 19 had net zo’n markante toren als het station.
Naast Hotel “Victoria” verrees op nr. 17 het Hotel Pommé.
Op 10-8-1916 werd nl. door architect Bartels de bouw van een hotel voor de heer Pomme aanbesteed (De Telegraaf van 11-8-1916). De hoogste inschrijver was J. Leunissen van Schaesberg met f. 55.800 en de laagste inschrijver was J. Laeven uit Heerlen met f. 45.990. Deze architect Bartels is vermoedelijk Anthonius Johannes (Anton) Bartels (1879-1966), die kantoor hield aan het Tempsplein 25-26 in Heerlen. Hij begon zijn loopbaan op het kantoor van architect Jan Stuyt (1868-1934) in Heerlen.
Hans Truijen (1928-2005) maakte dit prachtige glas-in-loodraam in de hal van het station: http://www.panoramio.com/photo/76150586