Het is nu moeilijk voor te stellen, maar er was een tijd dat de snelweg nog vóór de huidige Woonboulevard stopte. Waar nu veel automobilisten gebruik maken van de snelweg, richting Kerkrade of Nuth was het tot begin jaren ’60 normaal om verder naar het Zuiden te rijden via binnenwegen.

Op de plattegrond hiernaast is de oude situatie van de randweg om Heerlen te zien. De in stippellijnen aangegeven weg zou de nieuwe verbinding worden.

De Morgenster
De nu in vergetelheid geraakte woninggroep “Morgenster” moest plaats maken voor het viaduct om aan te sluiten op de autoweg Heerlen – Geleen. Achter de bebouwde kom van het Eikenderveld en Het Loon werd de weg naar de Valkenburgerweg aangelegd. Vervolgens loopt de weg langs hoeve „De Aar” naar het Aarveld, waar hij, parallel met de Celsiusstraat, uitmondt in de Benzenraderweg en aansluiting geeft op de Burg. Waszinkstraat.
Zoals bijna bij de aanleg van iedere nieuwe randweg waren ook hier felle voor en tegenstanders. Uiteindelijk zou de weg toch vóór 31 december 1963 voltooid moeten zijn. De opleverdatum werd behaald. Op dinsdagmiddag 24 december werd de weg geopend. Weliswaar met maar 1 rijbaan, maar de tweede zou snel volgen (13-06-1964).
Verkeersader
Want al snel word er gesproken over het doortrekken van deze weg richting de Beitel en Duitsland. In de jaren die volgden werd deze weg dan ook doorgetrokken. De eerst zo rustige wijk Aarveld kreeg er naast een snelle oprit naar een belangrijk verkeersknooppunt ook een voetgangersbrug bij. Waar je voorheen door de velden naar Welten en de Weltervijver kon lopen moet nu een voetgangersbrug beklommen worden waardoor Welten weer op loopafstand bereikbaar is.
Hoe het ook zij, als de weg binnenkort geheel wordt opengesteld, heeft Heerlen de hoeksteen gelegd voor een verkeersader, die wel eens van levensbelang zou kunnen zijn voor de hele Oostelijke Mijnstreek.
Limburgs Dagblad 26-05-1964
Tegenwoordig is de snelweg niet meer weg te denken.

De nieuw autoweg staat voor mij synoniem met 2 zaken uit mijn jeugd. Natuurlijk het WK wielrennen uit 1967, niet met onze buurman “Jan Janssen” uit de Burg. Savelbergstraat als winnar maar Eddy Merckx.
Daarnaast was de oprit bij de Burgemeester Waszinkstraat voor mijn “grote” zussen de toegangspoort naar Frankrijk en Spanje. Daar stonden zij te liften met een klein kartonnen bordje en wij, als kleine broertjes zaten in het gras te kijken tot zij vertrokken. Het duurde meestal niet lang voor dat zij op weg waren. In die jaren was liften voor een meisje alleen nog heel gewoon.
Kleine correctie, de laatste foto bij het artikel laat het viaduct van de A76 over de A79 zien. Het artikel gaat echter niet over de A76 maar over wat nu de stadsautoweg heet, de N281.
Zowel de A76 als de N281 gaan van Ten Esschen naar Bocholz dus één van beide zou overbodig moeten zijn en naar mijn idee is dat de A76.
Als ik van Welten naar Ubachsberg fiets, doet het na veertig jaar nog steeds pijn aan mijn hart als ik zie hoe de A76 daar het landschap verpest heeft
Het is wel degelijk een foto van de aanleg van de A76, maar de weg die onder de viaducten loopt is de Heerlerweg, van Heerlen (Welten) naar Kunrade. Het terrein van voetbalclub Weltania is links te herkennen, evenals het pand van Laco Geurten rechts op de foto.